Monday, October 4, 2010

MINGGU 8 REFLEKSI JURNAL


Menora


Minggu ini kita telah melihat macam mana hasil pembentengan bagi kumpulan menora. Saya amat tertarik dengan kumpulan ini kerana mempunyai aidea yang sangat kreatif. Baru hari ini saya mengetahui bahawa terdapat banyak lagi muzik tradisional Malaysia yang belum saya kenali. Menerusi pembentagan ini. Saya dapa lagi menambah pengetahuan saya tentang muzik tradisional Malaysia.


Menora membawa maksud mendarati (dance-drama), pembaca puisi, pemimpin kumpulan, pelakon, penari dalam sebuah persembahan. Persembahan berunsurkan jenaka, kebanyakan cerita menora dipetik daripada kitab Mahabrata dan semuanya mempunyai 12 buah cerita asal.
Menora popular di Negeri kelantan dan Thailand, tetapi ada perbezaan dari segi kecopong. Menora pada zaman sekarang dengan zaman dahulu mempunyai perbezaan dari segi kostum, alat muzik, dan pakaian. Alat muzik yang dimainkan adalah seperti, 1 geduk, canang, pi nai, cerek, kasi dan 2 gedombak.


Pembentangan kumpulan ini sangat mengagumkan. Sekian dari saya. Assalamualaikum. W.T.B.

0 comments:

Post a Comment

 

Blog Pelajar Kump. A

Blog Pelajar Kump. B

Blog Pelajar Kump. C

SMP2252 Syahrieetins Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template